Як скласти резюме: 10 основних правил і 10 типових помилок

Знання того, як скласти резюме, яке приверне увагу працедавця, – великий плюс для здобувача. Грамотне та ефективне резюме значно підвищує шанси на співбесіду з подальшим працевлаштуванням.

У цій статті будуть розібрані основні принципи складання резюме, а також дані уявлення про найбільш часто зустрічаються недоліки, яких припускаються шукачі при його складанні і розсилці.

Що таке резюме?

Резюме – це документ при працевлаштуванні, в якому здобувач самостійно або за допомогою консультанта перераховує свої основні навички, розповідає про освіту, досвіді роботи і пр. По суті, резюме – засіб «продажі» кандидата на ринку праці.

Основна мета правильно складеного резюме – допомогти пробратися крізь заслін з HR-фахівців до безпосередніх наймачам: директорам, керівникам відділів і так далі. Без гарного резюме навіть відмінний фахівець може бути відсіяний ще до співбесіди, бо не зміг «продати» себе.

Поставте себе на місце кадровиків – кожен день до них надсилають десятки і сотні резюме, і якщо документ слабкий, то який сенс витрачати час на очне спілкування з його відправником?

Загрузка...

Оформлення резюме

Стандартне оформлення резюме включає наступні нюанси:

  • чорний шрифт (Times New Roman, Calibri тощо) 12-го або 14-го розміру;
  • виділені жирним ключові розділи (досвід роботи, освіта тощо);
  • до резюме рекомендується прикладати фото ділового характеру;
  • по можливості уникати таблиць;
  • обсяг – 1,5-2 сторінки формату A4.

В принципі, зараз популярні інтернет-ресурси з пошуку роботи (HH, Superjob тощо) автоматизують процес створення резюме та дозволяють у разі необхідності зберігати його в Word, так що можна обійтися без ручного структурування резюме.

Як скласти резюме: основні пункти

Як правило, зараз всі резюме складають по одному шаблону, який включає кілька основних пунктів.

Назва

Щоб дати можливість роботодавцю відрізнити ваше резюме, назвіть його своїм ПІБ. Наприклад, резюме Петрова Петра Петровича.

Мета

Тут вказується, на яку конкретно вакансію ви претендуєте. Бажано вказати і сайт, звідки взяті дані про вакансії. Це полегшить кадровику подальшу роботу.

Дані здобувача

Для листування з приводу роботи бажано завести нову особисту пошту та використовувати ПІБ здобувача – APPetrov@gmail.com, IvanovAA@yandex.ru і пр.

Кадровикам це полегшить орієнтування для подальшого зв’язку. Не слід використовувати свій робочий e-mail.

Інші обов’язкові пункти:

  • мобільний телефон, тут можна додати Skype або його аналоги, що може стати в нагоді при дистанційному співбесіді;
  • сімейне положення;
  • дата народження;
  • місто проживання (можна додати і станцію метро).

Конкретне місце проживання зазвичай не вказують.

Освіта

Якщо ви відвідували денну та бюджетну форму навчання, отримали червоний диплом, то краще окремо згадати про це. В іншому випадку краще просто вказати назву навчального закладу, період навчання та спеціальність.

В принципі, освіта зараз грає меншу роль, оскільки зараз дуже багато людей з вищою освітою. В цілому, практичні навички зараз домінують на ринку праці, хоча, звичайно, якісна освіта дає великий додатковий плюс.

Дуже непогано мати додаткову освіту, що дає актуальні професійні навики: курси 1С, Excel та ін Зараз їх у надлишку, тим більше що багато проводяться в онлайн-режимі: для того, щоб отримати сертифікат або диплом, не потрібно нікуди їздити.

Школу у цьому розділі, як правило, не вказують. Починається цей розділ з вищої або середньої освіти, а потім йде додаткову освіту.

Досвід роботи

Досвід роботи потрібно згадувати той, який у вас є в трудовій. Якщо ви десь працювали, але без запису і підтверджень, краще просто промовчати.

Починається перелік з останнього місця роботи. Дається назва фірми, місто, сфера її діяльності, період роботи, ваша посада. Треба написати в 2-3 реченнях, які були ваші обов’язки.

Зазвичай роботодавців не цікавить повний перелік місць роботи – досить 4-5 останніх. Не пропускайте місць роботи, які вказані у вас в трудовій, – це може створити враження, що ви про щось замовчуєте.

Основні проблеми в цьому пункті у новачків – їм потрібно відразу писати в супровідному листі, що у них мінімальний досвід роботи і напирати на успіхи в навчанні.

Досягнення на попередніх робочих місцях

Грамотного резюме на кожному минулому місці роботи повинні бути відзначено, що саме ви домоглися: збільшили продажі на 15 %, зменшили на 8 % претензії клієнтів та ін. Необхідно підкріплювати досягнення конкретними цифрами, а не загальними словами.

Бажано, що б у вас були відомості, якими можна підтвердити досягнення. Відгуки клієнтів, файли з розрахунками, що залишилися у вас презентації та доповіді – все це буде зайвим плюсом. З іншого боку, не треба цим захоплюватися: комерційну таємницю ніхто не скасовував.

Потенційний роботодавець може задуматися про збереження своїх даних при такому заповзятливу здобувача.

Додаткові відомості

Тут перераховуються ваші ключові навички та знання: володіння Excel, водійські права, навички дизайну або статистичного аналізу та ін Чим більше навичок – тим краще, але не потрібно перераховувати всі. Досить 10-15 ключових.

Особисті якості

Тут розміщуються кілька якостей, які будуть корисні потенційному роботодавцю. Найчастіше йому не цікаві ваша любов до тварин і захоплення фільмами – йому необхідні 3-4 якості, які будуть затребувані на конкретній посаді. Посидючість, готовність до відряджень, комунікабельність завжди актуальні.

Рекомендації з колишнього робочого місця

Рекомендацій потрібно 2-4 штуки. Причому можна брати рекомендаційні листи або від керівників, або від контрагентів.

Незважаючи на вимоги до наявності рекомендацій, досвід показує, що дзвонять за рекомендаціями вкрай рідко. Але, в будь-якому випадку, потрібно попередити про можливі дзвінки тих, кого ви вкажете у цьому розділі.

Портфоліо

Необов’язкова, але в багатьох професіях корисна опція. Ваші зразки дизайну, статей, бізнес-плани тощо розташовуються у цьому розділі.

По закінченні заповнення резюме потрібно поглянути на нього з точки зору роботодавця: найняв би він такого працівника? Що треба додати чи відняти?

Основні помилки шукачів

Відсутність супровідних листів

Іноді буває так, що ретельно складене резюме надіслані без супровідного листа або йому приділяють мало уваги. Груба помилка! Суть в тому, що кадровики отримують в день десятки і сотні резюме і при такому потоці просто не встигають уважно знайомитися з ними.

Часто часу вистачає тільки на супровідний лист. Якщо ж воно формально або зовсім відсутня, то є дуже високий шанс, що навіть цілком професійне резюме опиниться в кошику.

Професійне супровідний лист веде до перегляду резюме, а воно, в свою чергу, призводить до безпосереднього співбесіди з кадровиком.

Невірний обсяг

Неправильний обсяг резюме – теж досить поширена помилка шукачів. Правильне резюме повинно бути на 1,5-2 сторінки, не більше. А одна сторінка – дуже несерйозний обсяг.

Зайві відомості

В особистих даних претенденти пишуть сумнівні, з точки зору роботодавця, звички і захоплення (комп’ютерні ігри, наприклад, або любов до спілкування в соціальних мережах).

Стандартизоване резюме

Розсилка стандартизованих резюме, без спроб адаптувати його до вимог потенційних роботодавців – дуже поширений промах.

Краще витратити час на складання декількох резюме, які будуть грати роль шаблонів при підгонці під роботодавця, ніж даремно витрачати сили на масову розсилку написаних під копірку резюме. Беріть не тільки кількістю, але і якістю.

Помилки

Помилки у граматиці і орфографії, неточності при написанні іноземних слів сильно знижують оцінку резюме. Обов’язково перевіряйте текст на правопис!

Прикрашання

Іноді претенденти вказують практичні навички, але не готові до їх демонстрації. Так, якщо в резюме вказується, що є навички роботи в Excel, то, цілком імовірно, на співбесіді вас попросять демонстрацію цих умінь.

«Компромат» у соцмережах

Врахуйте, що зараз будь-якого кандидата «пробивають» через соцмережі. Для цього не потрібні РБ або зв’язки в поліції: електронну пошту, телефон, ПІБ просто забивають у пошуковик і дивляться, що можна знайти. Ви здивуєтеся, скільки сумнівної інформації люди добровільно викладають на загальний огляд.

Перед влаштуванням на роботу потрібно почистити свої профілі в Фейсбуці, Вконтакте і т. д. від усього компрометуючого (відверті фотографії, дурні статуси, участь у сумнівних групах і спільнотах).

Незнання інформації про компанію

Якщо резюме призвело до співбесіди, витратьте 5-10 хвилин і освіжіть інформацію про компанії та посади, куди вас запросили. В іншому випадку це буде першою і останньою зустріччю з потенційним роботодавцем.

Погані відгуки про колишнє місце роботи

Деякі потенційні претенденти, говорячи про причини звільнення з попереднього місця роботи, починають «ганити» минуле начальство або колектив. Це вкрай негарно! Не озивайтеся погано про ваших колишніх колег чи керівників.

Невміння користуватися інтернетом

Не питайте адреса – це поганий тон у вік інтернету. Достатньо забити назва компанії в пошуковик і побачити місце розташування та маршрути громадського транспорту.

Якщо вам прислали на пошту підтвердження про співбесіді – обов’язково підтвердіть отримання і готовність приїхати в обумовлений час.

Як написати супровідний лист до резюме?

Сам лист невелика, всього кілька пропозицій, і включає три розділи.

 

  • Привітання (вказуються ПІБ і посаду).
  • Основний розділ: на яку посаду претендуєте; коротко перелічіть сильні сторони і навички, важливі саме для цієї позиції; викладете мотивацію для цієї роботи.
  • Прощання (З повагою…).

 

Сам лист має прочитуватися за 10-15 секунд. Мета – вигідно виділити ваше резюме з потоку конкурентів.

Як правильно скласти резюме: рекомендації фахівців

Наведемо 10 пунктів від професіоналів по складанню резюме.

 

  • Не варто використовувати займенник «я». Писати потрібно знеособлено, в третьому, а не в першій особі. Не «я провів роботу», а «була проведена робота».
  • Прибирайте загальні фрази, зосереджуйтеся на конкретику.
  • Складна термінологія доречна, але краще максимально її демонструвати на співбесіді, а не в резюме.
  • Переглядайте резюме конкурентів, особливу увагу звертайте на їх навички. Їх можна подивитися, наприклад, на Avito.
  • В резюме бажаний діловий стиль тексту. Окличні знаки і емоції не вітаються. Є, звичайно, винятки – творчі фірми, нішеві продукти і т. д. Зайвий приклад того, що потрібно підлаштовуватися під роботодавця.
  • З вашим резюме знайомляться не тільки кадровики – далі воно лягає на стіл до керівника, який і буде приймати рішення про працю. Тому надто спрощувати документ теж не потрібно.
  • Допускаються невеликі прикрашання, але строго не рекомендується давати неправдиві відомості. Навіть якщо вас візьмуть на роботу, то потім можуть, якщо з’ясується, що дані були фальшивими, просто звільнити з відповідним записом в трудовій.
  • За вказівкою зарплати немає строгих вимог. Хтось вказує бажаний рівень відразу, а хтось обмовляє на співбесідах. В цілому, якщо на ринку праці домінують продавці, ви затребуваний фахівець, тому можна вказати розмір винагороди відразу. В іншому випадку, корисніше буде обговорити це питання на співбесіді.
  • Взагалі, скрізь, де можливо, спрощуйте роботу фахівця HR. Не використовуйте нетрадиційний шрифт, зайві відступи, незрозумілу абревіатуру. Пам’ятайте, що всі ваші резюме проходять через цих людей.
  • Пам’ятайте, що ваші навички можуть бути перевірені відразу на співбесіді. Будьте готові до демонстрації знань, якщо написали про них в резюме.

 

Приклад правильного резюме

Резюме Петрова Петра Петровича

Вакансія: економіст, опублікована на сайті: job.ru

Дані здобувача:

ПІБ: Петров Петро Петрович

Місце проживання: р. Москва, ст. метро Філі

Телефон: 8-800-800-80-00

Ел. пошта: petrov@mail.ru

Освіта: вища

Московський інститут, факультет економіки, 2010-2014 рр., бюджет, очна форма навчання.

Спеціальність: економіст

Додаткова освіта: курси 1С при Московському інституті 09.2014-11.2014.

Досвід роботи:

ТОВ «Вета», р. Москва, торгівля іграшками, сайт – www.Veta.ru

Період роботи: 01.01.2016-01.01.2017

Посада: економіст

Досягнення: Створив систему фінансового моніторингу, яка допомогла скоротити собівартість на 8 % за квартал.

Провів аналіз продажів, клієнтів і конкурентів, що допомогло збільшити чистий прибуток на 6 %.

ТОВ «Альфа», р. Москва, торгівля одягом, сайт – www.Alfa.ru

Період роботи: 01.01.2015-01.01.2016

Посада: менеджер з продажу

Досягнення: Збільшив обсяг продажів шапок за рік на 22,5 %.

Збільшив кількість клієнтів фірми на Південно-Заході на 6,2 %.

Додаткові відомості: англійська рівня Intermediate; водійські права категорії B; досвідчений користувач Excel (макроси, функції) та 1С Підприємство. Великий досвід економічного аналізу: клієнтів (RFM-аналіз), товарів (ABC-XYZ-аналіз), факторний аналіз. Мобільний. Готовий до відряджень.

Особисті якості: висока комунікабельність, працьовитість, вміння і бажання працювати на результат.

Рекомендації з колишнього місця роботи:

Сидоров Олександр Валерійович, директор ТОВ «Бета», 8-800-800-80-01

Іванов Іван Петрович, директор ТОВ «Альфа», 8-800-800-80-02

Приклад правильного супровідного листа

Шановний Ігор Юрійович, добрий день!

Пишу з приводу вакансії економіста, розміщеної на сайті job.ru.

Маю великий досвід фінансового аналізу, у тому числі розгляду продажів, клієнтів і конкурентів. Займався економічними розрахунками параметрів собівартості та ефективності виробництва. Досвідчений користувач Excel, 1С; впевнений англійська мова.

У доданому резюме більш детальна інформація. Готовий відповісти на будь-які додаткові питання.

З повагою, В. І. Іванов.

Висновок

Отже, можна підвести основні підсумки щодо правильного написання резюме.

 

  • Резюме повинно бути індивідуалізованим, а не стандартним – необхідно підлаштовуватися під роботодавця. Бажано зробити кілька шаблонів з резюме і супровідними листами і переробляти їх під вимоги конкретного роботодавця.
  • Сучасні резюме складаються за певною структурою; після його складання текст повинен бути вичитаний на граматику і орфографію.
  • До резюме обов’язково повинно бути невелике супровідний лист; його мета – виділити ваше резюме.
  • Обсяг резюме – 1,5-2 аркуша; супровідний лист до резюме повинно читатися за 10-15 секунд.
  • Мета самого резюме – допомогти провести вас через кадрових фахівців до безпосередніх наймачам.
  • Будьте готові підтвердити на ділі навички, рекомендації дані з вашого резюме.

 

Пам’ятайте, що навички складання гарного резюме затребувані не тільки у новачків. Навіть у класного спеціаліста може не бути шансу подати себе на співбесіді з керівником, тому що кадровики відсіяли його слабке резюме.